فهرست مطالب این صفحه
سالیان سال است که در کشور چین ریاضیات ذهنی چرتکه بصورت سراسری در حال تدریس است. همانطور که ما در مدارس زبان انگلیسی و عربی میآموزیم، در کشور چین ریاضیات ذهنی بطور رسمی در کلاس های درس تدریس میگردد. علاوه بر این همانند موسسات آموزش زبان که در هر محله و منطقه ای به وفور در ایران یافت می شود، آموزشگاه های چرتکه در کشور چین به تعداد بسیار زیادی وجود دارند. کودکان در مدرسه و بزرگسالان در آموزشگاه های چرتکه این آموزش بسیار ارزشمند را فرا میگیرند.
اتحادیه ریاضیات ذهنی
ازدیاد موسسات و آموزشگاه های چرتکه در کشور چین به قدری است که آنجا اتحادیه یا سندیکای چرتکه وجود دارد، و همین امر نشان دهنده جدیت و اهمیت این دوره آموزشی در آن کشور است. لازم به ذکر است که دانشآموزان موسسه ایران شنمو پس از گذراندن هر سطح چرتکه، مدرک بین المللی که به تایید سندیکای چرتکه رسیده است دریافت می کنند.
ظهور، رشد و بین المللی شدن شنمو
در کشوری که صد ها موسسه آموزش ریاضیات ذهنی وجود دارد، راه اندازی و پیشبرد یک موسسه جدید در این حیطه قطعا امری دشوار خواهد بود. اما سوال اساسی این است که چه عاملی میتواند باعث این شود که نه تنها موسسه شنمو در کشور چین با موفقیت شروع به کار می کند، بلکه پس از گذشت ۳۰ سال در جایگاهی قرار می گیرد که بیش از ۶۰۰۰ مدرسه شخصی در کشور چین تاسیس می کند و همچنین در بیش از ۲۸ کشور جهان، که ایران نیز اکنون شامل این لیست است، دارای نمایندگی است.
خرد و قدرت
مایکل لی (میانجون لی) مدیر و موسس برند شنمو، خرد و قدرت را دو مؤلفه ی مورد نیاز برای ماندن و پیشرفت در هر کسب و کاری معرفی می کند. وی
می گوید به کمک خرد می توان راه حل مشکلات و برون رفت از سختی ها را یافت، و با استفاده از قدرت نیز می توان در چالش ها پیروز شد و به اهداف دست پیدا کرد. اگر شخصی قصد راه اندازی کسب و کاری را دارد، در اولین قدم باید به دنبال یافتن، بیدار کردن و تقویت کردن مؤلفه های قدرت و خرد در خود باشد و پس از آن می تواند به هر چیزی دست یابد و به هر کسی که می خواهد تبدیل شود.
ماندن، تثبیت و رشد شنمو
داشتن تعداد بسیار زیادی دانش آموز، تاسیس مدارس زنجیره ای آموزش چرتکه و حتی بین المللی شدن آرزوی دور و دراز مایکل لی نبود، و اتفاقاتی هم نبودند که یک شبه رقم بخورند. بلکه قدم به قدم و با برنامه ریزی های میان مدت و بلند مدت اجرایی شدند. اولین قدم مایکل لی تاسیس تنها یک مدرسه و آموزش تعداد اندکی از کودکان بود. اما در کشوری مثل چین که مدارس چرتکه به تعداد بسیار زیادی وجود دارند، تاسیس حتی یک مدرسه چرتکه هم نیاز به اقلام آموزشی و متد منحصر به فرد جهت ماندن در این جایگاه و جذب دانش آموز بیشتر دارد.
تمایز و برتری از سایر آموزشگاه ها
مایکل لی به خوبی می دانست که ماندگار شدن در این کسب و کار و پیروزی بر رقبا، نیاز به وجه تمایز و نوآوری دارد. او این امر مهم و حیاتی را با کمک مؤلفه خرد خود فهمید، و به کمک آن نیز راه حلی اساسی و درست پیدا کرد. ۳ عامل کلیدی که عبارتند از : متد آموزشی یونیک، برقراری روابط صمیمانه با دانش آموزان و ترفند هوشمندانه جذب معلم برای شروع، پیشران بسیار موفقیت آمیزی بود.
متد آموزشی یونیک
مدیر موسس مجموعه شنمو در ابتدا یک معلم بود که به بزرگسالان چرتکه آموزش می داد. نحوه آموزش وی هم بدین صورت بود که تمام دوره چرتکه را طی ۴ جلسه آموزش می داد. اما نه ۴ جلسه پی در پی، بلکه بعد از هر جلسه ۱ ماه کلاس دایر نمی شد و متقاضیان می بایست طی آن ۱ ماه به تمرین مباحث آموزش داده شده می پرداختند. بنابراین طبق این متد، ریاضیات ذهنی چرتکه در مدت ۴ ماه و طی ۴ جلسه تدریس می شد؛ که این متد هم برای معلم و هم برای دانش آموز بسیار کارآمد و مطلوب بود. در نتیجه مایکل لی از همین متد نیز برای شروع کار خود استفاده کرد که بسیار هم نتیجه بخش بود.
برقراری روابط صمیمانه با دانش آموزان
همانطور که گفته شد، مایکل لی در ابتدا به بزرگسالان چرتکه می آموخت. در نتیجه هنگامی که به آموزش کودکان روی آورد، در همان ابتدا به دلیل عدم دانستن نحوه درست برخورد و رفتار با کودکان، با مشکلات اساسی برقراری ارتباط با آنها مواجه شد. اما به سرعت راه حل مناسبی برای ارتباط گرفتن صحیح با آنها پیدا نمود. نتیجه این عیب یابی این بود که وی نه تنها به جایی رسید که توانست به تنهایی به ۴۶ دانش آموز با موفقیت چرتکه بیاموزد، بلکه اهمیت برقراری صحیح ارتباط با کودکان در هنگام تدریس را هم بعنوان یکی از موارد کلیدی آموزش خود شناسایی کرد.
ترفند هوشمندانه جذب معلم
پس از رشد تعداد دانش آموزان، جذب و بهره مندی از معلم های دیگر برای ارتقا و گسترش شنمو مرحله بعدی کار بود. اما چگونه آقای لی که کیفیت آموزش برایش اهمیت داشت، می توانست این حجم از آموزه ها را به یک معلم جدید منتقل کند؟ در آن زمان بسیاری از مدارس رقیب که چرتکه تدریس می کردند، از افراد معمولی جهت آموزش استفاده می کردند که اغلب آنها با بی حوصلگی و از روی یک روش آموزشی (Lesson Plan) که بر روی یک کاغذ پرینت شده است تدریس می کردند. ترفند مایکل لی برای جذب معلم بهره مندی از دانش آموزانی بود که توسط وی آموزش دیده و دوره را به اتمام رسانده بودند. اما نه هر دانش آموزی. بلکه آنهایی که خود ایشان در طول مدت تحصیل شناسایی کرده بود. آنهایی که هم درس را به خوبی فرا می گرفتند، و هم مایکل لی پتانسیل و قابلیت تدریس را در آنها شناسایی کرده بود. این اتفاق هم به نفع آقای معلم بود، هم به نفع دانش آموزان که می توانستند از همان شیوه ای که خودشان علاقه مند بودند کسب درآمد کنند.
پله پله تا جهان
همین ۳ عامل کلیدی در ابتدای کار، باعث شد تا رفته رفته تعداد دانش آموزان زیاد شود، سپس از برگزیدگان همان دانش آموزان معلمانی انتخاب شدند و هر معلم خود به دانش آموزان تازه نفس تدریس می کردند. این روند دومینو وار تا جایی پیش رفت که تعداد مدارس انحصاری شنمو در کشور چین به بیش از ۶۰۰۰ مدرسه رسید. همچنین در بیش از ۲۸ کشور دنیا نیز دارای نمایندگی فعال شد و این پیشرفت چشمگیر بدون تلاش و زحمات خرمندانه آقای لی و همچنین متد شگفت انگیز شنمو دست نیافتنی بود.
نمایندگی انحصاری ایرانشنمو، میراث دار متد موفق ۳۰ ساله
موسسه آموزشی ایران شنمو نمایندگی انحصاری شنمو چین، با به کار گیری و استفاده صحیح از این میراث قدمت دار و موفق، بدون هیچ گونه تغییر، چه در بسته آموزشی و چه در روش تدریس آن سعی در حفظ و پیاده سازی هرچه بهتر این متد، با هدف پرورش ذهن کودکان این مرز و بوم این افتخار را دارد که در این مسیرگام برداشته و طبق نظرسنجی از والدینی که کودک دلبندشان در این مرکز مشغول به یادگیری این مهارت بوده اند، به لطف خدا بسیار موفق بوده است.